Cu ce s-a spus ca seamana muzica The Mono Jack de-a lungul timpului? Daca nu sunteti de acord cu vreuna din afirmatiile facute despre voi puteti acum sa corectati public.

DORIAN: Una din cele mai vehiculate influente ramane Interpol. Recunosc ca sunt in continuare o mare inspiratie, insa cred ca am depasit momentul in care reprezentau o referinta majora.

FLORIN: In general, prima reactie a oamenilor atunci cand asculta ceva nou este sa asocieze cu ce stiu deja. E normal sa fie asa si e foarte bine pentru formatia in cauza. Cam toate comparatiile care au fost facute de-a lungul timpului despre noi au fost indreptatite. Important este sa treci la urmatorul nivel unde iti creezi o identitate proprie si te departezi de influentele initiale. Si cred ca asta se intampla din ce in ce mai mult cu The Mono Jacks.

DORU: S-a spus ca semanam cu White Lies, cu Interpol cu Snow Patrol. Cumva, cred ca am lasat lumea sa ne scrie biografia de multe ori fara sa ne pese. Noi suntem fericiti sa scriem cantecele impreuna si mai putin interesati sa facem melodii care suna ca trupa X sau Y.

GRIM: Influentele pe care sustinem ca le avem, chiar despre acelea am si auzit: Snow Patrol si Interpol. Instrumentalul poate fi asemanat intr-o oarecare masura si cu Simple Plan.

Limba romana vs limba engleza in muzica The Mono Jacks.

DORIAN: Incep sa coexiste cu succes ☺ Sper ca pe urmatorul album sa exista mai multe piese in romana, insa asta nu le va exclude in totalitate pe cele in engleza.

FLORIN : Ambele au functionat foarte bine pana acum la noi si cred ca vor functiona in continuare.

DORU: Engleza vs Romana este o poveste ceva mai veche. Eu am decis sa cant in limba engleza cu foarte multi ani in urma. Pe-atunci casele de discuri nu concepeau sa sustina o formatie cu un repertoriu in alta limba decat cea autohtona. La fel cum se incapatana si industria muzicala din Romania sa nu isi sustina artistii. Singura scapare era occidentul. Ca sa reusesti afara trebuia sa le canti intr-o limba pe care sa o inteleaga toti.

Dupa ani de zile de incercari, ani in care occidentului i s-a cam rupt, am decis ca ar fi momentul sa inapoiez ceva unicului sustinator real al eforturilor noastre, publicul de-acasa. Un prim pas a fost cu Ep-ul Gandurile. Or sa mai urmeze.

Ceea ce stie insa foarte putina lumea este ca cele 2 texte in limba romana de pe EP-ul nostru au fost o premiera chiar si pentru formatie. Baietii le-au auzit practic doar dupa ce le-am inregistrat. Nimeni nu stia ca vom avea texte in limba romana.

GRIM: Limba engleza este mai melodioasa, ne poate aduce mai multe sanse de a “ataca” afara, insa melodiile cu versuri in limba romana sunt mai degraba indragite de public. Personal, mi se pare de preferat ca o formatie din Romania sa cante in limba natala. ☺

Locul unde/pe care cantati (cluburi, sali, stadioane, piete, acoperisuri de bloc etc.) schimba/influenteaza dinamica setlistului si concertului? In ce fel?

DORIAN: Nu neaparat. Fiecare loc are o acustica proprie, uneori suntem frustrati sau avantajati de acest lucru, insa cred ca factorul hotarator in dinamica fiecarui concert este publicul. Daca oamenii sunt receptivi si au chef sa sara sau sa danseze, seara are toate ingredientele sa fie una memorabila.

FLORIN: Setlistul este mai putin important, dar isi are, totusi, rolul lui. Putem canta piesele in aceeasi ordine intr-un unplugged intr-o sufragerie si la Sala Palatului si cu siguranta o sa fie foarte diferit. Dinamica este clar influentata de loc.

DORU: Orice influenteaza dinamica unei seri. Poate sa mearga totul struna si sa facem pana in drum spre concert. E posibil sa se rupa o coarda, sau mai multe, in timpul unei seri sau orice altceva. Evident acestea sunt niste situatii ghinioniste insa nu are cum sa fie la fel niciodata oricat ne-am planifica noi setlistul in functie de locatie, asa ca pana la urma noi insine influentam felul in care va decurge fiecare cantare.

Finalul serii este cel care face diferenta.

GRIM: Da, evident. Fiecare loc atrage un anume tip de oameni, atunci cu siguranta dinamica unui concert va fi pe un stadion si alta intr-un club mai “obscur”. Setlistul depinde mai degraba de formatia cu care impartim scena.

Care va sunt parerile legate de felul in care ar trebui “monetizata” muzica? Vanzarea de LP-uri, de single-uri vs free download-uri, concerte pe bilete in club-uri/sali/stadioane vs cantari gratuite in piete?

DORIAN: Live-ul ar trebui sa fie cea mai importanta sursa de venit pentru o formatie. Ma bucur intotdeauna sa vad oameni mergand la concerte, indiferent de gen.

FLORIN: Fiecare din variantele de mai sus isi are rolul ei intr-un sistem care nu prea poate functiona doar pe un canal de raspandire. Sunt sigur ca sunt si exceptii, dar nu e cazul nostru.

DORU: Inainte sa continui o sa scriu o nota importanta.

ACESTA NU ESTE UN MANIFEST ANITIPIRATERIE!

MUZICA TREBUIE MONETIZATA.

Pana acum vreo 10 ani, sau chiar mai bine, nimeni nu-si imagina cum s-ar putea imprastia muzica gratuit.  Stim cu totii ce a urmat.

Sa ne imaginam un scenariu similar cu producatorii de cartofi. Ce s-ar intampla daca, deodata, de maine, toti cartofii ar putea fi obtinuti pe gratis? Apoi sa ne imaginam ca ar urma acelasi tipar cabinetele stomatologice unde medicii ar presta serviciul gratuit, iar plomba ar costa 0.99 centi pe iDinti.

Ideea este ca asa cum societatea munceste pentru a putea sa manance, asa muncesc si muzicienii. Daca nu sunt platiti, mor. Nu vor muri de foame, pentru ca se duc la serviciu, dar se vor descuraja si vor muri, incet, inauntru. Din pacate, cunosc prea multi asemenea oameni care pentru a supravietui au renuntat la filmul in care aveau talent la ceva si s-au intors resemnati la “saiba”. Acum nu mai figureaza restanti la intretinere.

GRIM: In mod obisnuit, ar trebui sa conteze mult vanzarea albumelor, insa la noi nu se pune foarte mult accent pe asta. In cazul nostru, “monetizarea” vine din concerte.

S-a propovaduit, la un moment dat, instalarea post–rock-ului ca gen dominant in lume sau disparitia distorsului de chitara din muzica. Credeti ca e plauzibila?

DORIAN: Nu m-am prins niciodata cand a murit rock-ul si a inceput post-rock-ul ☺ Ce cred sincer e ca teritoriile muzicale, desi marea lor majoritate au fost deja descoperite, nu sunt cartografiate integral si mai e loc de inovatie. Cu sau fara distors…

FLORIN: Nu.

GRIM: Rockul nu o sa moara niciodata, merge din tata-n fiu. Eu insa m-am nascut in era post-rockului, astfel ca pentru mine a asculta rock pur este doar pentru informare, nu neaparat pentru placerea proprie.

Toti aveti job-uri de zi pe langa “facutul” de muzica. Exista complementaritate intre munca pe care o prestati la birou si sudoarea pe care o lasati in sala de repetitii sau pe scena?

DORIAN: Similitudinea se restrange la o doza monstruoasa de efort ☺

FLORIN : Steve Albini sfatuia pe oricine care este intr-o formatie sa nu faca din asta singura sa sursa de venit datorita faptului ca asta iti stirbeste foarte mult libertatea artistica. Eu cred ca el stie mai bine, asa ca ii urmez sfatul.

DORU: Este exact asa cum spune Dorian.

GRIM: Eu inca nu am placerea de a ma prezenta la un birou zilnic, asadar muzica e pentru mine full-time job momentan. Pot sa spun ca am pasiuni, pe langa muzica: fotografia si grafica.

Fiecare dintre voi sa spuna ce muzica/trupe a descoperit anul trecut.

DORIAN:

Citizens!

Autumn Hotel

The Noise

FLORIN: M-a pus pe ganduri intrebarea asta. Imi dau seama ca nu prea am cautat muzica noua (my bad), iar majoritatea formatiilor de care nu auzisem pana in 2012 nu prea mi-au zis mare lucru (too bad). Din ce am ascultat si nu mai ascultasem inainte, mi-au placut totusi mult Daughter, Mark Lanegan si Wolvenhand.

DORU: Nici una.

GRIM: Chicane, Of Monsters and Men, Little Comets, Cage the Elephant, Maybeshewill.

Ultimul concert la care ati platit bilet.

DORIAN: Luna Amara Unplugged, in Expirat.

FLORIN: White Walls parca…

DORU: Ultimul concert la care am fost a fost lansarea R.A.T.B. Nu am platit bilet.Altfel chiar nu imi aduc aminte. Slujba full time, sot si tatic imi ocupa tot timpul. Cand reusesc sa fur niste timp, fug la sala repetitii.

GRIM: RHCP.

Care este planul The Mono Jacks pentru 2013?

DORIAN: Albumul nou!

FLORIN: Cum ar zice un prieten bun de-al nostru: o sa fie sange ☺

DORU: ALBUMUL!

GRIM: Pace mondiala, hrana pentru copiii din estul Africii, un single, un clip, eventual si un album nou. Vreau ca o melodie de-a noastra sa se auda intr-o reclama si sa cantam in deschiderea unei trupe mari.

Bogdan Serban este realizator GuerriLIVE si LogOUT, la Radio Guerrilla.

About Post Author

Lasă un răspuns