BEST-EVENT.RO  CONTINUA CAMPANIA DE MEDIATIZARE A MARILOR ROMÂNILOR. VOTEAZÄ‚-Å¢I FAVORITUL! ACEASTÄ‚ CAMPANIE VA DURA TIMP DE 1 LUNÄ‚ ! CEI CARE VOTEAZÄ‚ POT AVEA PARTE DE O SURPRIZÄ‚ OFERITÄ‚ DE  BEST-EVENT.RO

 

 

 

                                               Turnul Eiffel.

""

Gheorghe Pănculescu (n. 1844 – d. 1924) a fost un inginer român născut în Vălenii de Munte, judeÈ›ul Prahova.

Recomandat de Alecsandri

PuÅ£ini români ÅŸtiu, însă, că acest simbol al Parisului a fost realizat după o tehnologie descoperită în România, de inginerul român Gheorghe Pănculescu. Acesta, după ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zürich, a ajuns să lucreze, la recomandarea scriitorului Vasile Alecsandri, în cadrul companiei “Eiffel“. A revenit în Å£ară în 1878, pentru a demara construcÅ£ia căii ferate BucureÅŸti – Predeal, ocazie cu care a inventat un sistem de îmbinare a traverselor de cale ferată, sistem ce avea să revoluÅ£ioneze domeniul construcÅ£iilor metalice. Datorită noii metode de montare a ÅŸinei pe traverse în afara spaÅ£iului căii ferate, Pănculescu a finalizat construirea liniei ferate în mai puÅ£in de 12 luni – deÅŸi termenul alocat a fost de cinci ani.

Oţel de Reşiţa şi fontă de Govajdia

Gustave Eiffel, care-l cunoÅŸtea pe Pănculescu de la Paris, a aflat de acestuia ÅŸi s-a deplasat la Vălenii de Munte, în 1879, pentru a discuta despre noua metodă. Francezul a fost impresionat de ideea românului ÅŸi i-a propus aplicarea ei în proiectul său de înălÅ£are a unui turn ieÅŸit din comun, turn ce avea să fie prezentat la ExpoziÅ£ia Universală din 1889. Au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Pănculescu la construcÅ£ia turnului, folosind subansamble metalice confecÅ£ionate la sol ÅŸi asamblate pe măsură ce se edifică lucrarea. Împreună au concretizat acest proiect ce avea să devină unul dintre simbolurile lumii. Este de presupus că cei doi ingineri s-au întâlnit ÅŸi în cursul anului 1882, când Gustave Eiffel retuÅŸa ultimele detalii ale veritabilei bijuterii arhitectonice din România numită Hotelul Traian din IaÅŸi. Structura turnului Eiffel a fost construită între 1887-1889, din oÅ£el produs la ReÅŸiÅ£a. Turnul Eiffel mai are în compoziÅ£ie fontă de la furnalul din Govajdia, localitatea Ghelar din judeÅ£ul Hunedoara.

Cu chiu, cu vai, o şcoală cu numele său

Profesorul Eugen Stănescu de la Muzeul JudeÅ£ean de Istorie ÅŸi Arheologie Prahova s-a numărat printre puÅ£inii cercetători ai colaborării dintre Gustave Eiffel ÅŸi Gheorghe Pănciulescu. El s-a dus special în FranÅ£a pentru a studia cat de cunoscută este contribuÅ£ia inginerului român la ridicarea acestei construcÅ£ii. Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a găsit un studiu intitulat “Communication sur les travaux de la tour de 300 m”, datat 1887, în care Alexandre Gustave Eiffel precizează că turnul care îi poartă numele nu s-ar fi putut construi dacă nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosită de inginerul român Gheorghe Pănculescu la construcÅ£ia tronsonului de cale ferată BucureÅŸti-Predeal. AÅŸadar – ÅŸi din păcate – numele românului este mult mai cunoscut în FranÅ£a decât în Å£ara unde s-a născut. Pentru o minimă recunoaÅŸtere a valorii marelui inginer român, la insistenÅ£ele profesorului Eugen Stănescu, o ÅŸcoală generală din Vălenii de Munte poartă numele inginerului Gheorghe Pănculescu.


Lasă un răspuns