Traian Vuia s-a născut în 1872 la Surducu Mic în comitatul CaraÈ™-Severin, Austro-Ungaria. PărinÈ›ii săi au fost preotul Simion Popescu È™i Ana Vuia. A urmat cursurile primare la Bujor (azi Traian Vuia) È™i Făget. Între 1884 È™i 1892, urmează liceul la Lugoj. Aici petrece mult timp în mijlocul familiei lui Coriolan Brediceanu, care-l va sfătui, ajuta È™i încuraja mai târziu în cariera sa.


Vuia dovedeÈ™te de când urma cursurile primare, È™i apoi secundare, o atracÈ›ie irezistibilă È™i o predilecÈ›ie pentru mecanica aplicată. La zece ani asistă la primele manifestări cu caracter aviatic, iar micul Vuia dezvoltă o pasiune pentru zmeie. El urmăreÈ™te atent detaliile lor È™i încearcă să construiască altele mai perfecÈ›ionate. Ajuns la liceu, Vuia îÈ™i însuÈ™eÈ™te noÈ›iuni de fizică È™i mecanică È™i nu se mai mulÈ›umeÈ™te să construiască zmeie ci încearcă să explice ce se petrece în jurul aparatului, forÈ›ele care acÈ›ionează la lansarea È™i menÈ›inerea lui în aer, condiÈ›iile de echilibru, etc.


După absolvirea bacalaureatului în 1892, Vuia pleacă la Budapesta pentru a se înscrie la Politehnică. A urmat pentru un an cursurile Politehnicii, secÈ›ia mecanică, la seral. Neavând destui bani, se va înscrie la Drept È™i va practica în birouri de avocatură din Banat pentru a-È™i putea asigura mijloacele de trai. Astfel o bună parte din studenÈ›ia lui Vuia este deviată de la adevăratele lui aspiraÈ›ii È™i aptitudini. Tânărul reuÈ™eÈ™te însă È™i în domeniul È™tiinÈ›elor juridice. La 6 mai 1901, Traian Vuia îÈ™i ia doctoratul în ȘtiinÈ›e Juridice cu teza: "Militarism È™i industrialism, regimul de Status È™i contractus".

 

""


După terminarea facultății Traian Vuia se întoarce la Lugoj. Aici continuă să studieze problema zborului uman È™i începe să-È™i construiască primul aparat de zbor, pe care-l numeÈ™te aeroplan-automobil. Din cauza lipsurilor financiare, nu reuÈ™eÈ™te să-È™i ducă la capăt proiectul È™i decide în schimb să plece la Paris, în iulie 1902. Vuia spera că aici va găsi pe cineva interesat să-i finanÈ›eze proiectul, mai ales a pasionaÈ›ilor de aerostate însă s-a lovit de mult scepticism asupra ideii că o maÈ™ină zburătoare cu o densitate mai mare decât cea a aerului ar putea zbura. Vuia merge la Victor Tatin, un cunoscut teoretician care construise în 1879 un model experimental de aeroplan. Tatin este imediat interesat de proiect dar încearcă È™i să-l convingă pe Vuia că nu este nimic de făcut pentru că-i lipseÈ™te un motor adecvat È™i este instabil. Vuia însă continuă să-È™i promoveze proiectul È™i-l trimite Academiei de ȘtiinÈ›e de la Paris pe 16 februarie, 1903, prezentând posibilitatea de a zbura cu un aparat de zbor mai greu decât aerul cât È™i procedura de decolare. Academia îi respinge proiectul cu motivaÈ›ia că ar fi prea utopic, cu menÈ›iunea că:


Problema zborului cu un aparat care cântăreÈ™te mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată È™i nu este decât un vis.
""

În ciuda acestor obstacole, Vuia nu renunță la proiect È™i se înscrie pentru un brevet, acordat pe 17 august 1903 È™i publicat pe 16 octombrie 1903. InvenÈ›ia brevetată se numeÈ™te aeroplan automobil.

 

 

""


Please follow and like us:
error

Lasă un răspuns