Lungmetrajul „Joker”, regizat de Todd Phillips, cu Joaquin Phoenix în rol principal, a câştigat sâmbătă seară trofeul Leul de Aur al celei de-a 76-a ediţii a Festivalului de Film de la Veneţia.
Juriul competiţiei şi-a expus, în conferinţa care a urmat galei, motivele pentru care a acordat lungmetrajului american trofeul.
Este „remarcabil”, cu o interpretare „magnifică”, „o reflecţie asupra antieroilor, unde duşmanul este sistemul” – afirmaţie cu care cineastul a fost de acord, chiar dacă, iniţial, a refuzat să îşi definească filmul în vreun fel.
Filmul, care va fi lansat pe 4 octombrie, este independent de producţiile DC Universe.
„Este o tragedie”, şi-a caracterizat Phillips, care este şi coscenarist, lungmetrajul. Cineastul a spus pe scena galei: „Nu exista un film fără Joaquin Phoenix, cel mai curajos actor pe care îl cunosc”.
Catherine Deneuve, Laura Dern, Lily-Rose Depp, Joaquin Phoenix, Penélope Cruz, Brad Pitt, Antonio Banderas, Robert Pattinson, Jude Law, Robert De Niro, Gary Oldman, Mark Rylance şi Mick Jagger s-au numărat printre cei prezenţi la Veneţia.
Cineastul spaniol Pedro Almodóvar şi actriţa britanică Julie Andrews au fost recompensaţi cu trofee Leul de Aur onorifice, pentru întreaga carieră. Cineastul francez de origine greacă Costa-Gavras a primit trofeul onorific „Glory to the Filmmaker”.
Cel mai nou film al japonezului Hirokazu Kore-eda, „The Truth/ La vérité”, cu Catherine Deneuve, Juliette Binoche şi Ethan Hawke în distribuţie, a deschis festivalul, pe 28 august, iar lungmetrajul „The Burnt Orange Heresy”, cu Claes Bang, Elizabeth Debicki, Donald Sutherland şi Mick Jagger în distribuţie, este proiectat în încheiere, pe 7 septembrie.
Juriul competiţiei de anul acesta a fost alcătuit din Piers Handling (critic, Canada), Stacy Martin (actriţă, Marea Britanie), Rodrigo Prieto (director de imagine, Mexic), Tsukamoto Shinya (regizor, Japonia), Paolo Virzì (regizor, Italia) şi Mary Harron (regizoare, Canada) şi condus de regizoarea argentiniană Lucrecia Martel.
În competiţie au fost selectate: „La vérité”, de Hirokazu Kore-eda (Franţa, Japonia), „The Perfect Candidate”, de Haifaa Al-Mansour (Arabia Saudită, Germania), „About Endlessness”, de Roy Andersson (Suedia), „Wasp Network”, de Olivier Assayas (Franţa, Belgia), „Marriage Story”, de Noah Baumbach (SUA), cu Scarlett Johnansson şi Adam Driver, „Guest of Honor”, de Atom Egoyan (Canada), „Ad Astra”, de James Gray (SUA), cu Brad Pitt, Tommy Lee Jones, Liv Tyler şi Donald Sutherland, „A Herdade”, de Tiago Guedes (Portugalia, Franţa), „Gloria Mundi”, de Robert Guediguian (Franţa), „Waiting for the Barbarians”, de Cirro Guerra (Italia), cu Mark Rylance şi Johnny Depp, „Ema”, de Pablo Larrain (Chile), cu Mariana di Girolamo şi Gael Garcia Bernal, „Saturday Fiction”, de Lou Ye (China), „Martin Eden”, de Pietro Marcello (Italia, Franţa, Germania), „La Mafia non è più quella di Una Volta”, de Franco Maresco (Italia), „The Painted Bird”, de Vaclav Marhoul (Cehia), „The Mayor of Rione Sanità”, de Mario Martone (Italia, Franţa), „Babyteeth”, de Shannon Murphy (Australia), „Joker”, de Todd Phillips, cu Joaquin Phoenix şi Robert De Niro, „J’Accuse”, de Roman Polanski (Franţa), cu Emmanuelle Seigner, Louis Garrel şi Jean Dujardin, „The Laundromat”, de Steven Soderbergh (SUA), despre cazul Panama Papers, cu Meryl Streep, Gary Oldman şi Antonio Banderas, şi „No. 7 Cherry Lane”, de Yonfan (China).
Două dintre filmele alese sunt producţii Netflix – „Marriage Story”, de Noah Baumbach, şi „The Laundromat”, de Steven Soderbergh. O a treia, „The King”, de David Michod, a fost prezentată în afara concursului.
La conferinţa de presă care a avut loc în deschiderea festivalului, preşedinta juriului a spus că nu va viziona filmul lui Polanski la proiecţia de gală, pentru că nu doreşte să se ridice şi să îl aplaude. Aceste afirmaţii, făcute din cauza scandalului sexual în care el a fost şi este implicat. Cineastul nu a fost prezent, deoarece un mandat de arestare pe numele este încă activ şi risca să fie arestat. În replică, directorul festivalului, Alberto Barbera, a spus că el separă omul de operă, că nu este judecător şi că filmele trebuie apreciate imediat, atunci când sunt gata, şi „nu după 300 de ani”, odată ce se va fi clarificat adevărul.
Federaţia Internaţională a Criticilor de Film (FIPRESCI) a premiat lungmetrajul lui Polanski, care a primit şi cel mai bun scor din partea criticilor italieni. Recompensat cu marele premiu al juriului, Polanski a fost reprezentat la gală de actriţa Emmanuelle Seigner, soţia lui. Criticii au mai lăudat, la unison, „Joker” şi „Marriage Story”.
Un moment inedit l-a reprezentat protestul din ultima zi de festival, când aproximativ 300 de persoane au cerut, pe covorul roşu, timp de câteva ore, acţiuni în vederea stopării efectelor încălzirii globale şi interzicerea intrării vaselor de croazieră în lagună.
În afara concursului au fost prezentate documentare şi filme de ficţiune. Între ele, documentarul românesc „colectiv”, de Alexander Nanau, filmul-concert al lui Roger Waters „Us+Them”, documentarele „Citizen K”, de Alex Gibney (Marea Britanie, SUA), despre Rusia de astăzi şi Vladimir Putin, şi „State Funeral” al lui Sergei Loznitsa.
Juriul competiţiei Orizzonti a fost condus de regizoarea Susanna Nicciarelli. Cineastul Emir Kusturica a fost preşedintele juriului care acordă Premiul „Luigi De Laurentiis” pentru debut, iar Laurie Anderson a condus juriul secţiunii Virtual Reality.
Discursurile de mulţumire au vizat libertatea de exprimare şi stoparea cenzurii în Brazilia, migranţii şi refugiaţii, situaţia femeilor din Nigeria care aşteaptă de mulţi ani răspunsuri cu privire la fiicele dispărute şi absenţa cinematografiei în Sudan. Ucraineanul Valentyn Vasyanovych, premiat cu marele trofeu al secţiunii Orizzonti, a amintit de „sărbătoarea pe care o reprezintă eliberarea lui Oleg Senţov”, sâmbătă, dintr-o închisoare rusească.
Yonfan, premiat pentru scenariu, a mulţumit Hong Kong-ului pentru că i-a dat libertatea să creeze. „Întotdeauna am simţit libertatea în Hong Kong”, a spus el, amintit de revoltele din anii 1970. „După 52 de ani, o altă forţă, venită de undeva nu ştim de unde, şi, în numele democraţiei, a întors Hong Kong pe dos. Acum am pierdut şi libertatea de a merge pe străzi. A fost deschisă cutia Pandorei. Sper ca Hong Kong să nu se întoarcă şi să fim liberi din nou”, a adăugat el.
Kusturica i-a adus un omagiu scenaristului Gordan Mihic, cu care a lucrat pentru filmele „Pisica albă, pisica neagră” şi „Vremea ţiganilor” şi care a murit pe 11 august, la Belgrad.
Lista câştigătorilor:
VENEZIA 76
Leul de Aur pentru cel mai bun film – „Joker” (SUA), de Todd Phillips
Leul de Argint – Marele premiu al juriului – „J’Acusse” (Franţa), de Roman Polanski
Leul de Argint pentru cel mai bun regizor – Roy Andersson, pentru „About Endlessness” (Suedia)
Coppa Volpi pentru cel mai bun actor – Luca Marinelli, pentru rolul din „Martin Eden” (Italia, Franţa, Germania), de Pietro Marcello
Coppa Volpi pentru cea mai bună actriţă – Ariane Ascaride, pentru rolul din „Gloria Mundi” (Franţa), de Robert Guediguian
Cel mai bun scenariu – Yonfan, pentru „No. 7 Cherry Lane” (China)
Premiul special al juriului – „La Mafia non è più quella di una volta” (Italia), de Franco Maresco
Premiul „Marcello Mastroianni” pentru cel mai bun tânăr actor/ actriţă – Toby Wallace, pentru rolul din „Babyteeth” (Australia), de Shannon Murphy
ORIZZONTI
Cel mai bun film – „Atlantis”, de Valentyn Vasyanovych (Ucraina)
Cel mai bun regizor – Theo Court, pentru „Blanco en Blanco” (Spania, Chile, Franţa, Germania)
Premiul special al juriului Orizzonti – „Verdict” (Filipine), de Raymund Ribay Gutierrez
Cel mai bun actor – Sami Bouajila, pentru rolul din „Un Fils”, de Mehdi M. Barsaoui (Tunisia, Franţa, Liban, Qatar)
Cea mai bună actriţă – Marta Nieto, pentru rolul din „Madre”, de Rodrigo Sorogoyen (Spania, Franţa)
Cel mai bun scenariu – Jessica Palud, Phillippe Lioret şi Diasteme, pentru „Revenir” (Franţa)
Cel mai bun film de scurt metraj – „Darling” (Pakistan), de Sain Sadiq
Premiul „Luigi De Laurentiis” pentru film de debut – „You Will Die at 20” (Sudan), de Amjad Abu Alala
VENEZIA CLASSICI
Best restored film – „Extaze”, de Gustav Machaty
Best Documentary on Cinema – „Babenco – Tell Me When I Die”, de Barbara Paz
VIRTUAL REALITY
Best Film – „The Key”, de Celine Tricart
Best VR Story – „Daughters of Chibok”, de Joel Kachi Benson
Best VR Experience – „A Linha”, de Ricardo Laganaro
FIPRESCI
Premiul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film – „J’Acusse”, de Roman Polanski
Cel mai bun film din Orizzonti şi secţiunile paralele festivalului – „Blanco en blanco”, de Théo Court