Sâmbătă, 31 august, de la ora 22.30,  la Ateneul Român, va putea fi audiat un program sub genericul “La Cetra D`Orfeo -Ay Amor!”, în cadrul seriei Concertele de la miezul nopţii din Festivalul Internaţional “George Enescu”. Michel Keustermans semnează conducerea şi aranjamentele muzicale. La concert participă Corul Naţional de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”, dirijat de Anna Ungureanu.

“Ay Amor!” – Iubirea profană şi sacră, într-un spectacol inedit.

„Descoperiţi cântul profund al ţărilor latine în zorii barocului, unde savanteria şi popularul se întâlnesc într-o muzică sensibilă, emoţionantă şi exuberantă, dansatorii spanioli subliniindu-i toată mândria, seducţia şi nobleţea în sunetul castanietelor şi-n pocnetele din călcâi” – este invitaţia făcută pe site-ul formaţiei La Cetra d`Orfeo (Lira lui Orfeu) pentru acest program.

Urmărim varianta lui extinsă, implicând includerea unui violonist pe lângă instrumentiştii permanenţi – interpreţi de muzică veche pe instrumente de epocă – precum şi a unui cor de cameră.

Spectacolul începe cu un triptic din cele mai cunoscute miniaturi de Andrea Falconieri, Passacalle, L`Eroica şi Ciaccona; melodii pregnante, ritmuri tonice ale unor dansuri specifice barocului timpuriu.

Alt triptic din creaţia aceluiaşi compozitor napolitan va apărea ulterior prin: La Suave Melodia – de o cantabilitate delicată – urmată de eleganta Pavană şi rusticul Saltarello.

Primul latino-american din program este bolivianul Andrés Flores cu „Ay del alma mia!”, poetic omagiu adus Fecioarei Maria.

Arta milanezului Gasparo Zanetti  e ilustrată printr-o piesă din volumul  său pedagogic „Il scolaro”; gagliarda „La Lisfeltina di Santino”, cu graţioasa ei pendulare major-minor.

Compozitorul şi teoreticianul spaniol renascentist Diego Ortiz are în tratatul său de ornamentaţie pentru instrumente cu coarde,”Trattado de glosas”, mai multe recercadas (teme cu variaţiuni) între care patru sunt bazate pe cântecul „Dulce amintire” al colegului său francez, Pierre Sandrin.

Din ele urmărim Recercada segunda sobre „Doulce mémoire” şi, ulterior în program, Recercada quinta sau „Passamezzo antico”, pe o altă temă, de inspiraţie italiană – „sobre tenores italianos”.

Un compozitor întâlnit în trei secvenţe din program este spaniolul Juan del Encina, autorul celor mai multe dintre cântecele şi baladele de inspiraţie populară cuprinse în „Cancionero de Palacio” (culegere de peste 400 de piese găsită la Curtea din Madrid).

Prima secvenţă va cuprinde romanţa-lamento „Triste España” scrisă la moartea Prinţului Juan (1497) şi Pavana.

Celelalte două momente alese din această colecţie sunt „Hoy comamos y bebamos” – „Azi să mâncăm şi să bem” şi „Ay triste que vengo”, un villancico surprinzând tânguirea unui păstor „învins de amor”.

Italianul Girolamo Frescobaldi este ilustrat atât ca maestru al scriiturii vocale prin cântecul „Se l`aura spira tutta vezzosa” – graţioasă invitaţie în sânul naturii primăvăratice – cât şi ca maestru al claviaturii şi al artei variaţiunilor prin Partita pe tema Folia, una din primele versiuni consemnate ale acestei străvechi teme melodice.

Tot o „folia” îl reprezintă aici şi pe contemporanul său Henry Le Bailly supranumit „Orfeul Franţei”, cântecul „Yo soy la locura” („Eu sunt nebunia care, doar ea, aduce lumii plăcere, dulceaţă, mulţumire”).

Piesa „Spagnoletta” constituie un autograf al primului autor italian de tabulaturi pentru chitară „alla spagnola” – cum singur le-a numit, Giovanni Paolo Foscarini.

Muzica barocă mexicană este reprezentată aici prin Juan Garcia de Zéspedes şi emblematicul său colind „Convidando está la noche”; strofic, sincopat, cor cu replici solistice şi posibile improvizaţii instrumentale între refrenele antrenante, în ritm de Guarancha.

O lucrare mai amplă în acest colaj de miniaturi este motetul „Serafin que con dulce harmonia” şi îi aparţine călugărului benedictin Joan Cererols, autor catalan de muzică vocală sacră.

Din creaţia compozitorului şi dulcianistului spaniol Bartolomeo Selma y Salaverde a fost aleasă  passeggiata „Vestiva i colli” – „plimbare muzicală” în natura înveşmântată de „primăvara noilor iubiri”.

Îi urmează o populară lucrare a chitaristului şi compozitorului madrilen Santiago de Murcia, dansul Fandango. Tot ritmuri dansante, tipic spaniole, aduce reprezentativa tripletă din creaţia harpistului şi compozitorului Lucas Ruiz de Ribayaz; piesele Marionas, Españoleta şi Xacaras.

Ultima parte a programului cuprinde mai ales lucrări de autori anonimi din Spania secolului al XVI-lea: „Canario”, „Villano”, „Señor Paradettas”, „Ay linda amiga”,„Rodrigo Martinez”.

Cântecul „Non hai que decirle el primor” cu ritmul său sincopat de jacara a fost selectat dintr-o importantă culegere spaniolă poetico-muzicală a secolului al XVII-lea, „Libro de tonos humanos”.

Nu lipseşte nici muzica tradiţională latino-americană profană – „Vuelta y vuelta” – sau sacră: cântecul „Don Pedro” din colecţia „Codice Zuola” (după numele celui ce a alcătuit-o, călugărul Gregorio de Zuola din Cuzco – Peru) şi cachua (un fel de horă peruviană) „Al Nacimiento de Christo Nuestro Señor” din culegerea editată de episcopul Baltasar Jaime Martinez Compañon sub titlul „Codice Martinez Compañon”.

PROGRAM

Sâmbătă 31 august , ora 22.30,   CONCERTELE DE LA MIEZUL NOPŢII

Ateneul Român

LA CETRA D`ORFEO  „AY AMOR!”

Andrea Falconieri – Passacalle, L’Eroica, Ciaccona

Andrés Flores – Ay del alma mia!

Juan del Encina – Triste España, Pavana

Gasparo Zanetti – La Lisfeltina di Santino

Diego Ortiz – Recercada segunda sobre „Doulce mémoire”

Girolamo Frescobaldi – Se l’aura spira, Follia

Diego Ortiz – Recercada quinta

Henry Le Bailly – Yo soy la locura

Giovanni Paolo Foscarini – Spagnoletta

Juan García de Zéspedes – Convidando está la noche

Joan Cererols – Serafin que con dulce armonia

Andrea Falconieri – La Suave Melodia, Pavane, Saltarello

Juan del Encina – Hoy comamos y bebamos

Bartolomé de Selma y Salaverde – Vestiva i colli passeggiato

Pedro Ruymonte – De la piel de sus ovejas

Santiago de Murcia – Fandango

Anonim – Canario

Juan del Encina – Ay triste que vengo

Lucas Ruiz de Ribayaz – Marionas, Españoleta, Xacaras

Piese de autori anonimi – Don Pedro, Villano, Non hay que decirle el primor, Al Nacimiento de Christo Nuestro Señor, Paradettas, Ay linda amiga, Vuelta y vuelta, Rodrigo Martinez.

Lasă un răspuns