Google face experimente cu cateva mii de utilizatori pe care ii monitorizeaza in detaliu cand folosesc motorul de cautare pentru a vedea ce cauta, cum cauta si cat de repede gasesc rezultatele dorite.

Sunt comparati timpii in care cei testati gasesc rezultatele si cat de mult variaza acesti timpi, iar printre cei care analizeaza datele se numara Daniel Russell care ocupa o functie inedita: Manager pentru Fericirea Utilizatorilor.

  

Intr-un interviu pentru HotNews.ro, Russell a explicat cum este calculat gradul de fericire, ce ne asteapta in urmatorii ani pe partea de internet search, ce greseli facem cand cautam si ce date pastreaza Google despre noi, internautii de rand.

  

Ce face un Manager de Fericire si cum masoara cat de multumiti sunt utilizatorii

  

Dan Russell are o functie iesita din comun: Search Quality and user Hapiness Manager. Este pur si simplu o strategie de marketing sau fericirea chiar se regaseste in…fisa postului?

 

"Titlul meu suna foarte californian, insa nu e doar o strategie de marketing, ci chiar avem anumiti indicatori de masurare a gradului de multumire a utilizatorilor. Facem mereu experimente ca sa vedem cum folosesc oamenii Google pentru a duce anumite sarcini de search la bun sfarsit. Avem practic un esantion de cateva mii de oameni care ne ajuta si pe care ii monitorizam zi de zi". Rusell explica faptul ca acestor mii de oameni li se dau sarcini precise, dar foarte diverse si se masoara spre exemplu cat dureaza sa duca la bun sfarsit aceste sarcini legate de utilizarea motorului de cautare.

 

Daca o anumita sarcina e facuta intr-o anumita zi in cateva secunde, iar in alte zile ii ia utilizatorului mai mult sa faca acest lucru inseamna ca se intampla ceva si nu este multumit. Munca lui Russell consta in analizarea unor cantitati uriase de date legate de ce cauta oamenii, cum cauta, ce diferente culturale sunt intre diverse popoare si ce lucruri pot fi imbunatatite.

 

Ce greseli ne transforma in… cautatori ineficienti

  

Cautarea pe Google pare ceva banal si este facuta de sute de milioane de oameni pe zi, insa nu toti obtin rezultate multumitoare fiindca fac anumite greseli sau nu stiu anumite trucuri. Daniel Russell a enumerat cateva din greselile pe care utilizatorii le fac la cautarile online, greseli care ingreuneaza actiunea de cautare.

 

– Nu cauta termeni legati de subiectul cautarii – Trebuie cautate cuvinte relevante, pentru a gasi rezultatele dorite trebuie sa-ti alegi in mod corect cuvintele. In plus, trebuie in general alese cuvinte din vorbirea de zi cu zi, cuvinte mai simple, nu trebuie sa cautati spre exemplu complicatii termeni medicali specializati, ci trebuie alese cuvintele simple si un limbaj nepretentios.

 

– Un alt fenomen tine si de faptul ca oamenii cauta termeni prea generali si primesc rezultate generale fiindca nu au dat motorului de cautare indicii mai precise pentru a face diferentieri mai clare. Russell da ca exemplu cautarea dupa John Smith, dar fiindca numele este purtat de milioane de oameni in SUA, nu e suficient sa scrii John Smith pentru a-l gasi exact pe cel dorit. La fel, daca vrei idei pentru ce sa gatesti la cina nu e suficient sa tastezi "Retete" ci trebuie sa fii mai precis fiindca sunt sute de milioane de retete si vei cauta mult pana sa gasesti un lucru pe gustul tau daca dai un singur cuvant atat de general.

 

Ce cautam pe "net", de cate feluri sunt cautarile

 

Pana acum cativa ani in topul cautarilor se aflau subiectele pe teme sexuale, insa este interesant ca ponderea acestor cautari a mai scazut, iar cea legata de subiecte financiare a crescut mult in ultimii ani.

 

In Europa sunt cateva tipuri de cautari cu pondere importanta: un grup mare este cel al oamenilor care cauta informatii despre vedete sau despre echipele preferate. Un alt grup consistent cauta mici bucati de informatie, cati locuitori are un anumit oras de exemplu.

 

Un tip de cautare care este printre primele in topul tarilor europene tine de tastarea unui nume de site foarte cunoscut, gen Amazon, eBay sau YouTube pentru a ajunge direct la el prin intermediul motorului de cautare. La rezultatul cautarii apar si principalele sectiuni ale site-ului, astfel ca utilizatorul poate ajunge foarte repede unde vrea.

 

Cautarea – Intre previziuni tot mai exacte si tipuri nenumarate de continut indexat

 

Google a lansat multe aplicatii care au usurat cautarea, servicii precum Instant prezic pe baza datelor existente ce termeni doresti sa cauti, chiar in timp ce tastezi, iar Eric Schmidt, presedintele companiei, spunea ca se va ajunge ca Google sa stie ce gandesti si sa-ti dea rezultatul inainte ca tu sa tastezi termenul dorit.

 

"Dam impresia ca anticipam ceea ce gandeste lumea, insa totul e bazat pe istoricul cautarilor, iar istoricul experientei utilizatorilor este o unealta mult mai puternica decat ne-am fi asteptat", spune Daniel Russell.

 

Motorul de cautare care-ti raspunde direct la intrebari nu va functiona pentru interpelari prea generale sau pentru cele cu multe sensuri.

 

S-a vorbit in ultimii doi – trei ani despre asa numitele motoare de cautare computationale, cele care incearca sa iti raspunda la intrebari factuale, nu sa-ti dea o lista de rezultate.
Russell spune ca Google poate raspunde rapid la intrebari cu raspuns exact, gen "Care este populatie Romaniei?", iar in cativa ani poate ajunge sa raspunda si la intrebari istorice gen "Care era populatia Romaniei in 1894?". Mult mai greu este cu intrebarile interpretabile si cu cele care au o doza mare de subiectivism. Nu vei putea cere unui motor de cautare sa-ti dea un diagnostic medical fiindca nu are de unde sti toti factorii implicati si nici nu-ti va putea raspunde la intrebari de genul "M-a muscat un gandac, trebuie sa ma duc la urgenta?".

 

Apoi mai sunt intrebarile de genul: "Ce mari evenimente sociale se produceau in Romania anului 1984?", e greu de dat un raspuns fiindca ce este important pentru unii nu este si pentru altii si exista multe interpretari.

 

Face Google un "dosar" cu ce cauta fiecare utilizator in parte?

 

"Informatiile pe care Google le are despre un anumit utilizator nu sunt atat de detaliate cum v-ati astepta si trebuie spus ca noi inregistram tendintele generale care se desprind dintr-un numar mare de useri de-a lungul timpului, dar nu ne uitam la tendintele generale ale unui individ. Agregam datele unui utilziator cu cele ale altor milioane si nu avem de ce sa analizam o singura persoana."

 

El adauga ca in rubrica Google Dashboard utilizatorul poate vedea ce informatii pastreaza Google despre el si poate schimba preferintele.

 

Google a fost criticata in ultimul timp pe motiv ca detine prea multe informatii despre utilizatori si ca le invadeaza viata privata. Compania a spus in multe randuri ca utilizatorii pot alege ce tip de informatii sa fie pastrate, trebuind doar sa umble la setari.

 

Sursa: HotNews.ro

Lasă un răspuns